Om

Norra Värmlands konstförening bildades i början av 1950-talet av konstnärerna Frideborg Bryth, Roland Dufström, Gunhild Kulander, Paul Piltz och Patsy Åström – Grupp Nordvärmland – tillsammans med några konstintresserade.

Föreningen ser som sin uppgift att utveckla förutsättningarna för konstnärer i regionen och arrangerar därför varje år en Höstsalong på Prostgårdslagårn i Torsby. Vartannat år med inbjudna konstnärer, vartannat år med jurybedömda verk.

Som medlem i föreningen deltar du automatiskt i föreningens konstlotteri med dragning i december, då årets inköpta konstverk lottas ut – ett tjugotal verk. Dessutom får du som medlem 10% vid köp av konst under utställningar arrangerade av oss.

Ett medlemskap kostar för närvarande 120 kronor.

Björn Östlunds Minnesfond

Björn Östlunds minnesfond är en fond som är instiftad av Norra Värmlands Konstförening som årligen ämnar dela ut ett stipendium till en lovande konstutövare med anknytning till norra Värmland.