Övre Frykens konstrunda 2024

Vårspektrum - nyanser i färg & form

Inför Övre Frykens Konstrunda 2024 har Norra Värmlands Konstförening planerat en färgrik utställning där olika hantverk och uttryck kommer samman för att inspirera och väcka både kreativiteten och vårkänslorna till liv.

– Jag har haft en sån hantverkstörst, säger Sophia Forslund som samordnar påskens utställning för Norra Värmlands Konstförening.

– Det var dags att lyfta fram det helt enkelt. Vi ville skapa en frodig utställning som tar för sig och lyser av skaparlusta.

Verk från sex inbjudna konstnärer kan avnjutas på Prostgårdslagårn under påskhelgen; Britten Toftarp – Kronmakaren, Ellen Lagerson – teckning, Emma Hasselblad – stickning, Emma Ihl – broderi, Kornelia Engqvist – illustration/keramik, Sofia Linde – måleri.

Utställningen Vårspektrum – nyanser i färg & form är stopp nr 17 på Övre Frykens Konstrunda och ges på Prostgårdslagårn i Torsby 29-31 mars, 12:00-18:00.

Britten Toftarp, Västkusten – Kronmakaren låter skrock och trolldom ta plats i Brudstass och brudsilver. Återbrukat skräp blir till brudkronor och dräktinspirerade smycken inspirerat av folktro och grannlåt.

Ellen Lagerson, Östra Ämtervik – Formgivare och illustratör. Aktuell som satirtecknare för tidningen Flamman. Har bred erfarenhet inom konstnärliga uttryck men en nisch för teckning.

Emma Hasselblad, Stockholm – Undersöker stickning i relation till kropp, arkitektur, historia och stickningstraditioner. Senaste utställd på Konstakademien, Stockholm och Format, Oslo.

Emma Ihl, Göteborg – Arbetar med broderi, främst genom applikationstekniker med ylle som huvudmaterial. Traditionella mönsters uppbyggnad möter det som hör nutiden till.

Kornelia Engqvist, Sunne – Ämnesöverskridande illustratör som skildrar berättelser om relationer; det som är svårt att sätta ord på eller där ord kommer i vägen.

Sofia Linde, Kungälv – Måleri- och teckningskonstnär med utbildning  från tre Svenska konstskolor, med tillägg att tongivande utbildning för henne är livet.